منو

کوره پیرولیز کربن فعال (کربن اکتیو) چیست؟

کوره پیرولیز و تولید کربن فعال (activated carbon) جهت تولید کربن فعال با استفاده از مواد سلولوزی نظیر پوست گردو، نارگیل، بادام، فندق، پسته و زغال سنگ استفاده می شود.

برای تولید زغال فعال، اعمال حرارت غیر مستقیم و پیرولیز مواد سلولوزی باعث شکستن پیوند شیمیایی مولکول های غیرآلی و ایجاد یک ماده ی متخلخل سیاه رنگ می شود. که در مرحله ی بعد با فعال سازی با بخار آب، کربن دی اکسید و یا فعال سازی شیمیایی، تبدیل به کربن فعال قابل عرضه به بازار می شود.

بسته به نوع ماده ی زغال شونده در کوره، سرکه ی چوب و یا قیر، به عنوان محصول جانبی تولید خواهد شد. برای مثال پوست پسته تولید سرکه ی چوب و پوست گردو تولید قیر می نماید.

کوره پیرولیز کربن فعال گروه صنعتی هامون

روش فعال سازی شیمیایی کربن:

در این روش، مواد زغال شده در کوره ی اول با معمولا با کلرید کلسیم مخلوط شده و دوباره وارد کوره می گردد، واکنش کلرید کلسیم باعث ایجاد حفرات در زغال شده و آن را فعال می نماید. عدد یدی کربن فعال تولید شده با کلرید کلسیم تا 1200 می باشد. عیب این روش، نامناسب بودن محصول تولیدی برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی می باشد. مثلا در تولید گلوکوز، از کربن فعال برای شفاف سازی محصول و رفع کدورت آن، از کربن اکتیو استفاده می گردد.

روش فعال سازی کربن با بخار:

این روش که بهتر از روش شیمیایی می باشد، منجر به تولید کربن با حفرات بیشتر، سطح بیشتر، کارایی بالاتر و قابل استفاده در صنایع غذایی و تصفیه ی آب می شود. پس از سرکه گیری از مواد سلولزی و تولید کربن، به کوره ی حاوی مواد، در دمای 600 الی 800 درجه ی سانتیگراد بخار آب دمیده می شود. سپس بخار فوق داغ (super heated steam) باعث ایجاد منافذ در کربن می شود.

نحوه ی کارکرد کوره کربن فعال

در فرایند تولید کربن فعال و اعمال حرارت، وجود اکسیژن هوا باعث تغییر در ساختار ترکیبات آلی می‌شود و فرآیند پیرولیز مختل خواهد شد. همچنین در صورت گرم کردن مستقیم مواد  با شعله احتمال آتش‌سوزی بسیار زیاد خواهد بود. در نتیجه می بایست از حرارت غیر مستقیم  جهت پیرولیز استفاده نمود.

کوره تولید کربن فعال، در ابعاد و طرح های مختلف، بسته به میزان محصول مورد نیاز و همچنین نوع ماده ی پیرولیز شونده متفاوت خواهد بود. مرسوم ترین کوره برای تولید کربن فعال، کوره های دوار پیرولیز می باشند. که به جای برخورد مستقیم شعله با مواد، حرارت به صورت غیر مستقیم به مواد اعمال می شود. انجام این عملیات می بایست بدون حضور گاز اکسیژن انجام گیرد. برای خروج گاز اکسیژن از کوره می توان گاز بی اثر نیتروژن را به فضای داخلی کوره تزریق نمود.

کربن خارج شده از کوره می بایست پس از سرد شدن، با استفاده از بخار آب، گاز کربن دی اکسید و یا با مواد شیمیایی فعال سازی شده و سطح آن افزایش یابد.

سطح خارجی مفید هر گرم کربن فعال مرغوب ممکن است تا 3000 متر مربع بر هر گرم افزایش یابد، که این امر نشان از تخلخل بسیار زیاد محصول خواهد بود.

موارد مصرف و کاربردهای کربن فعال (اکتیو)

  • تصیه آب و پساب
  • تصفیه رنگ
  • بوگیر
  • ساخت ماسک های هوا و گاز
  • رنگبر
  • تولید گلوکوز، نشاسته، دکستروز و مالتودکسترین
  • داروسازی و تولید قرص کربن فعال برای مسمومیت زدایی
  • تولید داروهای دامپزشکی
  • کشاورزی
  • تولید نوشیدنی ها
  • تصفیه گازها و هوا

 

گروه صنعتی هامون با طراحی و ساخت کوره های دوار پیرولیز کربن فعال در ابعاد مختلف،آماده ی طراحی کامل و فروش کوره کربن فعال با توجه به درخواست و نیاز تولید کنندگان و صنعتگران کشور به این نوع کوره ها می باشد.
سازنده خط تولید انواع کوره پیرولیز کربن فعال (کربن اکتیو) صنعتی، از پوست گردو، پسته، سبوس برنج، ضایعات کشاورزی و … بامناسب ترین قیمت ها و بهترین عملکرد

مطالب مرتبط:

    0%