منو

راه‌اندازی خط تولید آهک هیدراته

آهک هیدراته یا شکفته با فرمول شیمیایی Ca(OH)2 از پرمصرف ترین مواد شیمیایی دنیا می باشد که کاربرد های وسیعی در صنایع شیمیایی، تولید چرم، صنایع غذایی، تصفیه ی آب و … دارد. این محصول از طریق حرارت دادن سنگ معدنی کربنات کلسیم CaCO3 در دمای 950 الی 1050 درجه و بدست آوردن اکسید کلسیم (CaO) و سپس واکنش آهک زنده با آب در دستگاه هیدراتور تولید می شود.

انتخاب نوع تجهیزات و کوره ی پخت آهک، به نوع سنگ و میزان تولید بستگی دارد. برای مثال می توان عملیات کلسیناسیون را در کوره ایستاده، کوره دوار و یا کوره ی طبقاتی انجام داد. میزان دمای کوره به اندازه، سختی و نوع سنگ ورودی به کوره دارد.  به عنوان مثال دمای پخت برای کلسیت حدود 900 درجه و برای مرمریت ب علت سختی بیشتر و انتقال حرارت کمتر حدود 1050 درجه ی سانتیگراد می باشد.

کوره ایستاده (کوره شافت)

این نوع کوره ها جهت پخت سنگ آهک با ابعاد بزرگ (10 الی 20 سانت) مورد استفاده قرار می گیرند. کوره شفت محفظه ای استوانه ای می باشد که به صورت عمودی قرار گرفته و داخل آن با مواد و آجر نسوز عایق بندی شده است. سنگ آهک یا دولومیت درون کوره ریخته شده و از نواحی پایین کوره شعله توسط مشعل وارد کوره می شود و از خلل و فرج بین سنگ ها عبور کرده و توسط فن مکنده با سمت بالا کشیده می شود. از مزیت های این نوع کوره ها می توان به استهلاک و مصرف کم سوخت اشاره نمود. گران‌قیمت بودن و عدم امکان پخت سنگ های ریز و پودری از معایب اصلی این نوع کوره ها می باشد.

کوره دوار پخت آهک و دولومیت

کوره های دوار مرسوم ترین کوره ها جهت پخت آهک و دولومیت می باشند. کوره دوار استوانه ای از جنس فولاد می باشد که به صورت افقی حول محور خود دوران می نماید  و شیب ملایم آن باعث می شود که در اثر چرخش کوره، مواد ورودی از سمت بالاتر استوانه به سمت پایین‌تر حرکت کرده و به سمت شعله و ومنطقه ی جهنمی کوره هدایت می شوند و با نزدیک تر شدن به شعله به دمای مورد نظر رسیده و پس از تکمیل پخت، از کوره خارج می شوند.

از مزایای کوره های دوار در پخت آهک و دولومیت نسبت به کوره های ایستاده می توان به  هزینه ی تمام شده ی کمتر و امکان پخت سنگ های ریز و پودر شده اشاره نمود. معایب عمده ی آن نیز مصرف سوخت و استهلاک بیشتر می باشد.

مراحل تولید آهک هیدراته

  1. خردایش سنگ معدنی کلسیت یا تراورتن به اندازه ی مناسب
  2. کلسیناسیون کربنات کلسیم در کوره و تولید آهک زنده
  3. پودر نمودن آهک زنده در آسیاب ثانویه
  4. واکنش آهک زنده با آب در دستگاه هیدراتور
  5. فرا ریز نمودن آهک هیدراته با آسیاب نهایی و سپراتور

دستگاه های مورد استفاده در تولید آهک هیدراته

  1. آسیاب
  2. فیدر
  3. نوار نقاله
  4. کوره دوار و یا کوره ایستاده
  5. خنک کن دوار
  6. هیدراتور
  7. آسیاب و سپراتور فراریز کننده
  8. سیلو های ذخیره ی آهک
  9. سیستم فیلتراسیون (بگ فیلتر)
  10. فن مکنده

واکنش های تولید آهک هیدراته

CaCO3 → CaO + CO2

CaO + H2O → Ca(OH)2

 

گروه صنعتی هامون با سابقه ی طراحی و راه‌اندازی کامل کارخانه و دستگاه های تولید آهک هیدراته، خدمات طراحی، ساخت کامل و راه‌اندازی خط تولید آهک زنده و هیدراته را ارائه می نماید.

سارنده و تولید کننده انواع بگ فیلتر یا فیلتر کیسه ای صنعتی سرب، سیلوی سیمان، آسفالت با مناسب ترین قیمت ها و بهترین عملکرد – غبارگیر خشک- جت پالس- هواساز

مطالب مرتبط:

    0%