منو

کوره دوار چیست؟

خط بازیافت ضایعات, کوره ذوب دوار گروه صنعت هامون , خط بازیافت ضایعات برنج

کوره دوار چیست؟

 

کوره های دوار یا کوره های گردون دستگاه هایی هستند شامل لوله ای از جنس فولاد یا استیل که درون آن ها با عایق هایی همچون سیمان یا آجر نسوز عایق بندی شده و به صورت افقی و به آرامی حول محور خود میچرخند و از آن ها جهت تکلیس، کلسیناسیون و یا پخت انواع مواد در دماهای بالاتر از 300 درجه ی سانتیگراد استفاده می شود. تاریخچه ی کوره های دوار به زمانی باز میگردد که اولین بار در اواخر دهه ی 1870 میلادی، توماس میلن به همراه دو فرزندش در خلال تلاش برای تولید سیمان پرتلند در هندوستان، نخستین سیمان پرتلند خود را در لوله ای چدنی تولید کردند.

در سال 1885 مهندسی انگلیسی به نام رنسام (ransome)، اختراع کوره ای افقی با شیب ملایم را به ثبت رساند که می توانست بچرخد و مواد را با حرکت تدریجی از یک انتها به انتهای دیگر منتقل کند.

قبل از اختراع کوره های دوار، عملیات پخت مواد در کوره های سنتی انجام می گرفت که به دلیل راندمان پایین پخت، عدم پخت یکنواخت، و تولید بسیار کمتر، پس از اختراع کوره های دوار جای خود را به این کوره ها دادند.

کوره های دوار لوله هایی هستند که با شیب کم نسبت به افق، از طریق چرخش آرام و به علت جاذبه، مواد را از بخش ورودی کوره به سمت خروجی کوره هدایت می کنند. لوله ها ی کوره ی دوار بر روی غلتک های فولادی قرار گرفته و با نیروی برق و عملکرد گیربکس های مناسب حول محور افقی گردش میکنند.

ورود مواد به داخل کوره های دوار از بخش بالایی کوره انجام می گیرد و به جز موارد نادر، حرارت از بخش پایین‌تر کوره که محل خروج مواد است وارد کوره می شود. بدین صورت که مواد با دمای پایین(معمولا دمای محیط) وارد کوره ی دوار می شود، و با گردش کوره به سمت انتهای کوره و مشعل نزدیک می شود و حین طی مسیرلوله ی کوره ی دوار، با نزدیک شدن به مشعل داغ تر شده و در نهایت پس از رسیدن به منطقه ی جهنمی کوره، به دمای مورد نظر رسیده و پخت مواد تکمیل می شود و سپس از کوره خارج می شوند. در مرحله ی بعد، مواد وارد خنک کن شده و پس از رسیدن مواد به دماهای پایین‌تر مورد استفاده ی بعدی قرار می گیرند.

عایق کاری درون کوره های دوار بسته به دمای کارکرد و فاصله از منطقه ی جهنمی کوره و نوع مواد مورد پخت، با آجرهای شاموتی، آلومینی، منیزیتی و یا انواع دیگر آجر انجام می شود. سوخت مورد استفاده ی در مشعل های کوره ی دوار نیز بسته به شرایط و محل ممکن است گاز طبیعی، گازوئیل و یا مازوت باشد که البته گاز طبیعی در صورت دسترسی بهترین نوع سوخت می باشد.

جهت ایجاد جریان هوا درون کوره ی دوار و جابجایی گرما و گازهای درون کوره های دوار، از فن مکنده استفاده می شود تا جریان یکنواخت گرما باعث کشش آن به ابتدای کوره شود. همچنین غبار مواد داخل کوره نیز توسط بگ فیلتر های مناسب با سایز کوره از هوا جداسازی می شود.

طول کوره های دوار صنعتی از 6 متر تا 240 مترمی باشد و قطر آن ها بسته به طول کوره از 60 سانتیمتر تا 15 متر تا 7.5 متر می باشد. اصولا جهت رسیدن به راندمان مناسب سوخت و دما، میبایست نسبت طول به قطر کوره های دوار عددی بین 30 الی 40 باشد. برای مثال برای کوره ای با طول 60 متر، و قطر دهانه ی 2 متر این عدد 30 می باشد. در صورت افزایش این عدد به بیش از 40، افزایش تولید و راندمانی وجود نخواهد داشت و در صورت کمتر بودن این عدد از 30، رفت انرژی خواهیم داشت.

جهت افزایش راندمان کوره های دوار، از پیش گرم کن استفاده می شود. پیش گرم کن ها گازهای خروجی از کوره را از خود عبور می دهند و از انژی گرمایی آن جهت گرم کردن اولیه ی مواد استفاده می کنند و باعث می شوند مواد با دمای گرم تری وارد کوره های دوار شوند و راندمان و تولید محصول را بیشتر می کنند.

لوله، آجر نسوز، مشعل، رینگ، چرخدنده و پینیون، بگ فیلتر، فن مکنده، شاسی، غلتک ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0%